O nás
Na našich stránkách naleznete pod souhrnným názvem Asijské kulturní centrum společnou prezentaci tří vzájemně propojených neziskových organizací:
1. Asijského kulturního centra Třeboň,
které se skládá z:
Galerie budhistického umění (ve vodárenské věži)
Meditačního parku "Zahrada soucitu"
Čajovny "Wu wei"
2. Institutu evropsko - asijské spolupráce
3. Česko - východoasijské obchodní komory
3. Česko - východoasijské obchodní komory
Jednotícím prvkem zdánlivě neslučitelných aspektů naší činnosti (duchovnícho a materiálního) je hluboká úcta k univerzálnímu odkazu jednoho z nejvýznamnějších duchovních a kulturních center v dějinách lidské civilizace - východní Asii. Náš vztah k asijským zemím (především těm buddhisticky orientovaným) je založen na osobních zkušenostech a dlouhodobém pobytu "klíčových osob" v daném teritoriu.
Pro lepší objasnění nám blízkého pojetí vztahu mezi duchovní a materiální složkou lidské existence je uvedeno níže několik krátých příběhů:
1. Pravil Mistr byznysmenovi:
„Stejně jako ryba hyne na souši, hyneš i ty, když se zaplétáš do světa.
Ryba se musí vrátit do vody – a ty se musíš vrátit do své samoty.“
Byznysmen se zděsil: „To musím zanechat obchodu a jít do kláštera?“
„Ale kdepak. Jen si dál klidně obchoduj a jdi do svého srdce“, odpověděl mu Mistr.
2. „Jak může světákovi, jako já pomoci duchovnost?“ ptal se byznysmen.
„Pomůže ti, abys měl víc“, pravil Mistr.
„Jak?“
„ Tak, že tě naučí, abys chtěl méně.“
3. „Co je to nejvyšší, co člověk může dělat?“
„ Sedět a meditovat.“
Samotného Mistra však málokdy vídali, že by seděl a meditoval.
Byl stále zaneprázdněný prací doma a na poli, setkáním s lidmi
a psaním knih. Dokonce se věnoval i účetnictví kláštera.
„Proč tedy všechen svůj čas trávíš v práci?“
„Aby člověk seděl a meditoval, nepotřebuje přestat pracovat.“
4. Ačkoli byl Mistr laskavý ke všem svým žákům, nemohl zakrýt,
že před těmi, kdo se rozhodli pro život v klášteře, dává přednost
žákům žijícím „ve světě“ – ženatým, obchodníkům, sedlákům.
Když se ho na to vyptávali, řekl:
„Duchovnost praktikovaná ve stavu aktivity stojí nesrovnatelně výš než ta,
která se praktikuje ve stavu odloučenosti.“
5. S velkým předstihem byl ohlašován Mistrův proslov na téma zničení světa;
shromáždilo se množství posluchačů, aby si jej poslechlo.
Projev netrval ani minutu. Vše, co Mistr řekl, bylo:
„ Lidské plémě bude zničeno těmito věcmi:
politikou bez zásad,
pokrokem bez soucitu,
bohatstvím bez práce,
učením bez ticha,
náboženstvím bez nebojácnosti
a bohoslužbou bez uvědomění.“
6. Mistr napjatě sledoval, jak proslulý ekonom vysvětluje svůj program rozvoje.
„Je snad růst jedinou věcí, o kterou v ekonomické teorii jde?“ zeptal se.
„Ano. Veškerý růst je sám o sobě dobrý.“
„Neuvažuje právě takhle rakovinná buňka?“ pravil Mistr.